Soft skills in een harde business: dat draagt toch niets bij? Steeds meer bedrijven ontdekken dat het aanwerven van vakidioten minder oplevert dan gedacht. Zeker voor uitdagende functies op management-niveau is er méér nodig dan een verregaande specialisatie. Natuurlijk: je mag een zekere kennis verwachten, en de ene business heeft daar al meer nood aan dan de andere. Maar: Ook de grootste IT-specialist moet zijn boodschap goed kunnen overbrengen aan zijn leidinggevende. Ook de knapste accountant moet diplomatisch zijn klant de juiste keuzes laten maken. Ook de best opgeleide veiligheidsexpert moet zijn team harmonieus kunnen laten samenwerken. Daarom is het belangrijk om sollicitanten niet alleen te screenen op diploma's en ervaring, maar ook op bepaalde soft skills. Op die manier weet je al bij aanwerving of iemand nadien kan doorgroeien, bijvoorbeeld naar een leidinggevende job of naar een specifiek project dat sterke onderhandelingsvaardigheden vraagt. Bedrijven die dit doen, hoeven dan niet telkens op zoek naar nieuwe externe invulling van deze functies, maar kunnen beroep doen op intern talent. Dat levert een aanzienlijke kostenbesparing op. Vanzelfsprekend moet het selectieproces vooraf hier rekening mee houden. Hier bij Aures betekent dit dat we onze eigen 'soft skills' aanspreken: bij opdrachtgevers lezen we tussen de regels welke extra vaardigheden nodig zijn. Bij sollicitanten zetten we graag specifieke testen en vragen in. Onze jarenlange ervaring leert ons dat dit samen met een goed 'Fingerspitzengefühl' zorgt voor betere aanwervingen.
|