Is er ruimte voor twijfel in jouw organisatie? Elke dag moeten mensen keuzes maken. Wat je aandoet, op je boterham smeert, waar je gaat wonen, met wie je een relatie begint, ... de ene keuze is al groter dan de andere. Sommige mensen vinden kiezen gemakkelijk. Ze hebben een sterke overtuiging of denken niet graag lang na. Anderen zijn van nature grotere twijfelaars. Ze wikken en wegen voor en tegens af, ze bekijken een zaak van alle kanten. In een organisatie heb je beide types nodig. Voor sommige jobs is snel schakelen noodzakelijk. Voor deze functies heb je mensen nodig die direct in actie komen. Misschien wordt er af en toe al eens 'mis geschoten' maar dat is het risico. Voor andere functies heb je iemand nodig die alles op een rijtje zet, die grondige analyses maakt en geen overhaaste conclusies trekt. Deze mensen werken doorgaans wat trager, alvast in de ogen van zij die weinig geduld hebben ;-) Als een organisatie enkel 'go-getters' in dienst heeft is er geen plaats voor twijfel maar ook geen ruimte voor analyse en grondige strategie-bepaling. Dan wordt het als een kip zonder kop: schiet naar alle kanten maar zonder resultaat. Een organisatie met enkel twijfelaars mist kansen, omzet en groei. Hoe snel iemand keuzes maakt mag nooit het belangrijkste criterium zijn voor een aanwerving of promotie. Het speelt wel een rol, maar altijd in functie van de specifieke vereisten van de job.
|