Wat heb jij liefst in je team: cijferhaters of cijfervreters? Cijfers zijn in de meeste organisaties het belangrijkste communicatiemiddel. Ze laten ons toe om met een objectieve bril te kijken naar hoe het gaat. Cijfers vergelijken toont aan waar de werkpunten zitten, waar we vooruit gegaan zijn, ... Ons gevoel is niet altijd de juiste barometer hoe het met het halen van onze doelstellingen, met bepaalde resultaten zit. Als we er dan cijfers en 'statistiekjes' bij halen, levert dat vaak bijzondere inzichten op. Cijfers liegen niet. Maar: cijfers moeten geïnterpreteerd worden. Ze moeten in hun context staan, de evolutie is belangrijk, de factoren die de cijfers beïnvloed hebben. Een goed team, een sterke organisatie heeft dan ook verschillende types nodig. De cijferfreaks zorgen voor alle statistiekjes, tabellen en spreadsheet. Ze leveren het materiaal voor analyses. De cijferhaters zorgen voor het verhaal, voor het verband, voor de nuance. Als je zelf als leidinggevende eerder een cijfervreter bent, heb je vaak minder affiniteit met mensen die niet zoveel van cijfers moeten hebben. Vind je als leidinggevende cijfers eerder een noodzakelijk kwaad, dan kun je je meestal moeilijker inleven in anderen die hun grootste plezier vinden in tabellen en statistieken. Als je jouw team, jouw afdeling, jouw organisatie wil versterken, moet je zoeken naar de juiste mix van de verschillende types.
|